Kisah Aku dan Dia 2

Pagi itu, saya memeluk dia erat sebelum dia melangkah keluar daripada rumah Insyirah. Sambil memeluknya, saya berbisik kepadanya semoga terus tsabat dan teguh dalam jalan "yang menyelamatkan" serta kehidupan dunia dan akhirat.

Kemudian saya berpaling dan masuk ke bahagian ruang tamu rumah. Langsung tidak pandang ke belakang. Terdengar tangis esak di sebalik pintu yang memisahkan ruang tamu dan hallway luar. Saya kira, ada sahabat yang tidak mampu menakung air matanya lagi.

Saya kuatkan hati. Mata memandang ke lantai. Hati terasa sebak. Mata terasa seperti berair. Waktu seperti berjalan dengan perlahan.

"Jangan menangis, Sarah. Bukan sekarang. Bukan di sini", bisik saya kepada diri. Memaksa hati menjadi kebal.

Tidak lama kemudian, terdengar pintu dibuka, dan dihempas perlahan. Saya memaksa diri untuk mengangkat muka. Memandang wajah- wajah yang dicintai dihadapan saya. Senyuman diukir lemah.

"Saya okay, jangan risau. Jom, kita teruskan pengisian".

Life must go on.

*********************************************************************************

"Alamak, da lambat! Korang, kita pergi dulu tau!".

Kasut disarung dengan kelam kabut. Pintu dibuka dan dihempas dengan kuat. Lengan winter coat diselak, jam ditangan dilihat dengan cemas.

"Ish, da lambat sejam dah ni. Memang janji Melayu la kau ni, Sarah. Macam mana la pecahkan budaya suka datang lambat dalam kalangan masyarakat kalau masyarakat punyai orang macam kau". Sambil mengomel pada diri, kaki dihayun pantas. Teringatkan dia yang sedang menunggu, rasa bersalah mula menerjah.

Jalan raya agak sibuk pada petang itu. Matahari sedang turun ke ufuk Barat. Cahaya oren mulai kelihatan di kaki langit. Angin Artic yang sejuk tidak putus- putus menampar pipi yang mulai rasa kebas, seperti Bell's Palsy kot. Over. Mula- mula jalan. Lama- lama berlari- lari anak. Sebab rasa sudah terlalu lambat untuk temujanji kami di Canal.

"Dia takkan marah la. Orang baik kot", hati mula memujuk diri, nak hilangkan rasa bersalah dalam keadaan in denial bila nampak dia yang sedang duduk di pinggir sungai, memberi makan angsa- angsa putih yang kelaparan.

"Akak, maaf lambat. Saya tertidur tadi. Hehehe". Muka ditebalkan. Kami bersalaman dan berlaga pipi. Kemudian dia ajak duduk disebelahnya, di pinggir sungai. Dia hanya tersenyum mendengar kata- kata (alasan) saya.

Dengan muka tak bersalahnya, saya bertanya kepada dia sama ada dia sudah makan atau belum. Di sisi dia kelihatan 3 plastik putih.

"Akak dah beli FFC (mcm KFC kalau kat Malaysia) ni. Untuk awak dan akak. Akak tak makan lagi. Akak nak makan dengan awak". katanya. Suara dia kedengaran ikhlas dan tenang. Terus saya rasa malu dengan diri. Sudah la buat- buat lambat, lepas tu biarkan dia kelaparan pula.

"Akak, kenapa akak tak makan dulu je? Atau balik rumah akak? Kan saya dah lambat sangat ni. Sejam kot. Ish ish ish akak ni, kalau saya kat tempat akak, saya akan balik ke rumah, postpone perjumpaan ni ke hari lain. Akak tak bengang ke saya lambat? Bukan lambat kak, lambat yang melampau". Bertubi- tubi saya tanya dia. Bengang juga dengan dia ni. Rajin benar tunggu saya.

Sambil memandang ke arah sungai, dia mengukir senyuman.

"Kenapa akak sabar menunggu awak? Sebab Rasulullah ajar akak, jangan berputus asa dengan manusia. Jangan berputus asa dalam membina ar- rijal".

Saya terkejut. Dan terharu.

"Dah la. Jom makan. Akak lapar ni. Awak ambil hamburger, akak ambil ayam goreng. So, family awak apa khabar...". Perbualan kami diteruskan pada petang yang separa hening itu, ditemani angsa- angsa yang kelaparan dan merpati- merpati yang berterbangan.

*********************************************************************************

"Akak, dah lewat malam ni. Pukul 11 lebih dah. Akak tak payah la balik. Hujan pula tu kat luar. Sejuk kot. Meh tidur dengan kami kat sini. Akak nak tidur atas katil saya pun boleh. Bahaya balik malam- malam ni", kata saya kepada dia. Kata- kata saya disokong oleh sahabat- sahabat yang lain.

"Tak mengapa dik.Akak kena balik. Esok ada kelas awal pagi. InsyaAllah akak selamat je. Allah kan ada. Ingat tak tafsir surah Al- A'laq kita belajar dalam halaqah tadi?", balas dia sambil membetulkan tali kasut sukan. "Lagipun akak naik basikal. Sempat je sampai rumah sebelum basah lencun", sambungnya, sambil menolak basikal ke luar.

Kami terdiam. Ada benar juga. Takkan dia nak skip kelas atau datang lambat kot. Dengan berat hati, kami melepaskan dia pergi dengan basikalnya itu. Dia melambai kepada kami sebelum dia memulakan kayuhannya. Dalam samar kegelapan malam dan hujan yang renyai, bayangan dia mulai hilang.

"Moga Allah jaga dia. Moga Allah balas kebaikan dan usaha dia yang sanggup datang dari jauh semata- mata untuk menyampaikan tafsir surah al- A'laq kepada kami", doa saya dalam hati. Bersungguh- sungguh.

*********************************************************************************

Dia, adalah salah satu bidadari yang Allah hantarkan kepada saya dalam jelmaan manusia. Dia, adalah antara doa- doa yang dimakbulkan yang saya panjatkan kepada Allah sejak saya di sekolah menengah lagi. Dia ialah sahabat, ibu dan guru saya sepanjang di Ireland selama 1 setengah tahun. Dia ialah manusia yang tidak berputus asa yang mengajak saya untuk mengenali Allah dengan lebih dekat. Dia ialah manusia biasa yang penuh dengan kelemahan dan kesilapan, namun kekurangannya itu digunakan untuk 'membina' rijal yang sadik (benar). Dia ialah murabbi saya.

I don't celebrate goodbyes. I know everyone will leave me one day. But, knowing that those people won't be around of you like before, is sad. Yet, life must go on. There must reasons why Allah creates moments in our life.

Terima kasih akak. For each sacrifice, efforts, tears, laughs and advice you gave to me. I will cherish our precious moments and make them as a driving force for me to move forwards in this path. As long as we are doing the same thing, don't worry as we will cross each other's path one day. insyaAllah.

p/s: Kisah yang diceritakan adalah berdasarkan pengalaman sepanjang di Ireland.
Sangat rindu untuk menulis!
Intemediate Cycle 1 (IC1) sangatlah sibuk (T_T)



Comments

Popular posts from this blog

Mitsaqon Gholizho

It has been quite some time

Dear Sumaiyah #1